De transformator - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu De transformator - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu

De transformator

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

25 Februari 2010 | Rusland, Moskou

In mijn douchecabine is een transformator die er voor zorgt dat de lamp brandt, de radio het doet en de ventilator draait. (wat een luxe)

Doordat de aansluiting bovenop de cabine voor de regendouche (je krijgt dan een plons water op je hoofd) gedeeltelijk was doorgebroken, spoot er water op het "dak" van de cabine. Daar lag de transformator. Ik gebruik die regendouche nooit, maar mijn ondergebruikers wel kennelijk. Dus er werkte niets meer. Op zoek naar een transformator had onze chauffeur van het kantoor een elektronische versie gekocht. Die heb ik geprobeerd, maar na 5 seconden had die het al begeven. Zelf eentje gekocht die het wel langer deed maar voortdurend knipperde. Hoe meer dingen tegelijk je aanzette hoe beter het werkte. Dat was dus ook niets. Maar waar een traditionele transformator gekocht? Veel winkels afgereisd, veel mensen gevraagd en zonder resultaat.

In Moskou begon het erop te lijken. Wel ouderwetse trafo's maar veel te sterk. Ik had gelezen dat ze goed belast moeten worden anders geven ze een te hoge spannning af.

Na een laatste poging in een winkel met douchekabines (waar "mijn" transformator zo te zien was) gaf de man aan de balie aan dat deze niet los te koop zijn. Een jongeman hoorde de discussie aan en zei dat hij zou aanraden er een computervoeding in te zetten of naar een markt te gaan "Joenona" ten zuiden van centrum.

Dat laatste leek me wel wat, want ik was al langere tijd op zoek naar een dergelijke markt. Op het internet was de lokatie snel gevonden. Met de metro, 1 maal overstappen, vervolgens in de Maschutka (kleine bus) een half uur door de sneeuw ploegen en daar was ik dan. Ongeveer aan zee in het havengebied. Winderige vlakte met kleine gebouwtjes in de verte. Maar iedereen verliet de bus en liep ergens heen. Ik erachter aan. Al snel de eerste kraampjes met oude zooi. Dan vervolgens lange rijen met hokjes met kleine raampjes en een deur. Je kon door de raampjes zien wat er te koop was. Dat werd zoeken...

Na ongeveer een half uur lopen zag ik ineens een raampje met oude onderdelen als schakelaars, lampvoeten en transformators!!

Ik mocht zelfs naar binnen en de man bood mij een transformator aan die volgens hem moest werken. Voor ongeveer 10 euro zou ik uit de brand zijn. Wel wat moeilijk te bevestigen, maar voor dat geld wel de moeite waard. Ik kocht het ding met bevestigings materialen.

Nog maar wat verder rondlopen. I-phones voor 150 euro?? dat kon niet waar zijn. (was het ook niet, want goedkope imitatie uit china), voor de rest hallen met (gestolen) telefoons, ilegale DVD's, scooters uit China voor 1500 euro (allemaal imitatie) en nog een winkel met transformatoren. Helemaal te maken op bestelling. Alleen de man was maar beperkt aanwezig en nu dus ook niet.

Terug in de flat meteen de aanwinst geinstalleerd. Prima werking!! Beter dan de oude. (natuurlijk had ik de lekke koppeling al eerder vervangen).

Al met al weer een reparatie geregeld. Wat kan er nog meer kapot gaan?

  • 02 Maart 2010 - 09:44

    Koen:

    Altijd leuk he, lekker klussen? Ik zal zorgen dat er nog wat te doen is in NL als je weer terug bent. :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

4e reis St.; Petersburg

Een nieuwe periode in Rusland.

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2010

Slotreparatie: de Finale

08 Maart 2010

Vrouwendag

06 Maart 2010

Toch nog weer winter en vrouwendag

02 Maart 2010

Voorjaar?

25 Februari 2010

De transformator
Richard

Ik heb gewerkt in Moskou om er een kantoor op te zetten van mijn bedrijf. (2008) en nu werk ik in St. Petersburg om daar in het bestaande kantoor de markt te openen (2009-2010) Ik ben nu al vier keer in St. Petersburg geweest om te werken (7; 5; 2,5 en 5 weken) en het bevalt steeds beter. Helaas is mijn baan in de zomer van 2010 gestopt. Ik ben een jaar werkeloos geweest en hard op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. En deze gevonden!! Ik ga nu voor bijna 2 jaar werken in Nizhniy Novgorod in Rusland. Volg mijn avonturen!!

Actief sinds 21 Nov. 2008
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 61079

Voorgaande reizen:

14 Mei 2012 - 29 Maart 2013

Nieuwe uitdaging in Rusland

28 Juni 2010 - 27 Juli 2010

Russia Good bye?

12 April 2010 - 19 Mei 2010

Laatste reis naar St. Petersburg?

01 Februari 2010 - 15 Maart 2010

4e reis St.; Petersburg

07 December 2009 - 23 December 2009

Derde reis St. Petersburg

04 Oktober 2009 - 08 November 2009

Tweede reis St. Petersburg

20 Juli 2009 - 07 September 2009

Nieuwe baan in St. Petersburg

23 November 2008 - 30 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: