De Certificering - Reisverslag uit Nizhniy Novgorod, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu De Certificering - Reisverslag uit Nizhniy Novgorod, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu

De Certificering

Door: Richard Roumen

Blijf op de hoogte en volg Richard

05 Februari 2013 | Rusland, Nizhniy Novgorod

Maandag 4 februari en vandaag 5 februari hebben we ons laten certificeren volgens de Russische methode voor het lassen van kunststof buizen.

Op maandag was het de bedoeling dat we uitleg kregen over hoe en wat van certificeren en het lassen. Helaas bleek al snel dan onze Russische specialist alleen enig verstand had van het lassen van metalen. Vervolgens moesten wij hem uitleggen wat wij vonden dat er moest gebeuren. Wel apart dat je dit moet uitleggen aan iemand die je een certificaat moet geven.

De uitleg was snel klaar en de dag was nog niet half voorbij of we stonden alweer buiten. Het certificering instituut bevindt zich op een terrein van een voormalige grote fabriek. Inmiddels hebben zich daar allerlei duistere bedrijfjes gevestigd. Maar de bewaking is nog ouderwets. Met oude dametjes die om formuliertjes vragen en dan een ketting laten zakken om je met de auto er over heen te laten rijden. Zelfs voor de kantine zat een dergelijke dame, om er voor te zorgen dat niet zomaar een buitenstaander naar binnen kan.

Op dinsdag waren we er weer vroeg bij. Deze keer om de proefstukken te maken. We waren zo snel dat men dacht dat we nog moesten beginnen, terwijl we al bijna klaar waren.

De technologie is onbekend in Rusland. Dus gingen onze "certificeerders" maar tafeltennissen en roken om maar niet toe te moeten geven dat ze er geen enkel verstand van hadden.

Morgen het theoretisch examen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan. Voor de zekerheid maar een paar flessen sterke drank gekocht om de heren certificeerders wat te motiveren.

Richard

Ik heb gewerkt in Moskou om er een kantoor op te zetten van mijn bedrijf. (2008) en nu werk ik in St. Petersburg om daar in het bestaande kantoor de markt te openen (2009-2010) Ik ben nu al vier keer in St. Petersburg geweest om te werken (7; 5; 2,5 en 5 weken) en het bevalt steeds beter. Helaas is mijn baan in de zomer van 2010 gestopt. Ik ben een jaar werkeloos geweest en hard op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. En deze gevonden!! Ik ga nu voor bijna 2 jaar werken in Nizhniy Novgorod in Rusland. Volg mijn avonturen!!

Actief sinds 21 Nov. 2008