Autorijden en Ikea - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu Autorijden en Ikea - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu

Autorijden en Ikea

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

29 Augustus 2009 | Rusland, Moskou

Er rijden hier veel auto's. Vooral hele grote, Zo groot als je ze bij ons niet ziet. Met zeer donkere ramen, zodat je niet ziet of er iemand inzit en wat ie doet. Vooral niets doen en roken. Met draaiende motor wachten op.... niets dus. Zomaar om te laten zien dat je een grote auto kunt betalen. Mijn flat is gerenoveerd, maar als een van de weinigen in de buurt. De rest is tamelijk armoedig met oude gordijnen, dooie plantjes voor het raam en ongeverfde kozijnen. Maar de auto's op het plein zijn minimaal Lexus, Mercedes, dikke BMW's.

Dan het rijden zelf. Vooral flink wegscheuren bij het stoplicht en met minstens 100 naar het volgende stoplicht. Zowel vrouwen als mannen doen dit. Maar veel rijervaring is er niet bij. Dat is ook wel begrijpelijk, want een grote auto kopen kunnen een aantal mensen pas sinds kort. En dan het rijbewijs. Dat is toch wel lastig al die examens. Maar je kunt het bij de politie ook kopen...

Dus zie je mensen die net een rijbewijs hebben rondrijden alsof ze over eieren mooeten. Heeel voorzichtig en vooral heel ver van de stoep parkeren.

Wat een gepruts. Dat wekt dan weer de ergenis op van de andere automobilisten met nogal wat gevolgen als botsingen.

Maar er is natuurlijk ook nog de politie. In verschillende soorten. Verkeerspolitie, die je graag bekeuren voor van alles en nog wat en het geld vervolgens in eigen zak steken. De veiligheidspolitie die de straat afzet bij evenementen en zo maar mensen oppakt bij markten omdat ze uit de verkeerde streek komen en hier dus niet mogen verkopen, en natuurlijk de ME die demonstraties voorkomt. Al met al genoeg politie die vaak ook nog onderling ruzie maken en elkaar proberen te arresteren.

Vandaag naar Ikea, maar nu die in het noorden. Dat was een lange reis met de metro. Uiteindelijk aangekomen kon ik de bus niet vinden die gratis naar Ikea rijdt. Toen ik hem zag reedt hij net weg. Dus kocht ik een kaartje bij een bus die er ook heen gaat, voor 30 eurocent. Maar die chauffeur is ook niet dom en wacht totdat de hele bus voor is. Inmiddels reed de volgende gratis Ikea bus voorbij en blokkeerde onze bus. De mensen in de bus begonnen mijn chauffeur uit te schelden. Die bleef rustig staan ook toen de Ikea bus allang weer weg was. Pas toen de bus helemaal vol was sukkelde hij de weg op.

Bij Ikea had ik wel honger gekregen. Ik was eerst naar een grote doe het zelf markt geweest en toen nog naar wat andere winkels. Dus wat eten. Bij een tentje ging ik zitten en keek in het menu. Dat leek wel wat. Na 5 minuten was er nog niemand om te vragen wat ik wilde. Dus ging ik met mijn menu naar de bar. Daar was het personeel aan het schoonmaken en mobiel bellen. Dus geen aandacht voor mij. Ik ben maar gegaan.

Bij Ikea was het restaurant erg druk. Ik zag wat ik wilde en vroeg dat. De juffrouw begon een heel verhaal en gaf vervolgens wat ik wilde aan een kind achter mij in de rij. Ik zei dat ik hetzelfde wilde. Met veel gezucht kreeg ik het. Toen ik wilde betalen zei de man achter de kassa: dit is een kindermenu. Dat mag jij niet hebben. Ik zei: maak nu maar geen problemen, ik heb het tenslotte al gekregen. Nu vooruit dan maar...

De gekochte spullen staan op de foto.

• 29 Augustus 2009 - 18:08

Koen:

Leuk verhaal pa! Je maakt wel weer wat mee hoor :) Blijf je wel een beetje uit handen van oom agent daar? Een buitenlander is natuurlijk makkelijk een oor aan te naaien.

Wat ik nog wel mis in je verhaal; is hoe het kindermenu eigenlijk smaakte. En of je er een ijsje bij kreeg. ;)