Corruptie en warenhandel - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu Corruptie en warenhandel - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu

Corruptie en warenhandel

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

29 Oktober 2009 | Rusland, Moskou

Vorige week veel gesprekken gevoerd en ook deze week weer een aantal. Naast de obligate uitwisseling van bedrijfsgegevens komen er natuurlijk ook een aantal andere zaken aan de orde. Steeds meer hoor ik het woord corruptie vallen. Men geeft openlijk toe dat dit ongeveer echt het smeermiddel in de samenleving is. Iedereen doet mee en betaalt dan ook iedereen en vraag iedereen geld. Zo blijf je lekker bezig...

Voor de verkeersboetes kun je naar een postkantoor om daar officieel te betalen. Maar dat duurt lang en is veel duurder dan zo aan de agent te betalen die het natuurlijk in zijn eigen zak steekt. Een verzekerings agent zei me dat bij het afsluiten van een verzekering er commissie moet worden betaald aan het bedrijf dat de verzekering afsluit. De medewerker zegt tegen zijn baas dat de verzekering 140 kost en ontvangt zelf 40 omdat in werkelijkheid de prijs maar 100 is. Dat is nog eens snel verdienen.

Als ik langs een groot gebouw loop zijn ze net bezig de regenpijpen te vervangen. Nergens voor nodig, want de oude zien er nog prima uit. Maar waarschijnlijk heeft iemand geld nodig en verkocht hij een partij pijpen voor veel geld....

Zelfs in de relatiesfeer werkt het zo. Na veel gesprekken ben ik er nu achter hoe het zit met al die meiden en dames die zich zo uitdossen en zo sexy bewegen. Ze bieden zich aan op de markt als toekomstig echtgenote. Ze hopen op te vallen en een man aan de haak te slaan. In ruil voor hun pracht en praal moeten de mannen natuurlijk wel wat doen... Dat begint bij de deur openhouden, de jas aannemen, dure spullen kopen, en zo het beeld in stand te houden. Totdat er getrouwd is natuurlijk, dan hoeft het niet meer zo nodig. Met als gevolg teleurstelling over de "koopwaar" bij de mannen die dan snel naar een nieuwe uitdaging zoeken. En wie verdient er het meest aan.. De luxe winkels, met dure tassen en kleding bijvoorbeeld. Waar je 's avonds mannen in auto's met draaiende motor ziet wachten op hun lief die nog even een jurkje van Dior wil kopen. (die hij gaat betalen natuurlijk).

  • 30 Oktober 2009 - 11:00

    Matthijs:

    Tjonge. Heftigheid! Wel interessant om te zien hoe samenlevingen zo van elkaar kunnen verschillen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

Ik heb gewerkt in Moskou om er een kantoor op te zetten van mijn bedrijf. (2008) en nu werk ik in St. Petersburg om daar in het bestaande kantoor de markt te openen (2009-2010) Ik ben nu al vier keer in St. Petersburg geweest om te werken (7; 5; 2,5 en 5 weken) en het bevalt steeds beter. Helaas is mijn baan in de zomer van 2010 gestopt. Ik ben een jaar werkeloos geweest en hard op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. En deze gevonden!! Ik ga nu voor bijna 2 jaar werken in Nizhniy Novgorod in Rusland. Volg mijn avonturen!!

Actief sinds 21 Nov. 2008
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 61067

Voorgaande reizen:

14 Mei 2012 - 29 Maart 2013

Nieuwe uitdaging in Rusland

28 Juni 2010 - 27 Juli 2010

Russia Good bye?

12 April 2010 - 19 Mei 2010

Laatste reis naar St. Petersburg?

01 Februari 2010 - 15 Maart 2010

4e reis St.; Petersburg

07 December 2009 - 23 December 2009

Derde reis St. Petersburg

04 Oktober 2009 - 08 November 2009

Tweede reis St. Petersburg

20 Juli 2009 - 07 September 2009

Nieuwe baan in St. Petersburg

23 November 2008 - 30 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: