Verlichting en barmeisjes - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu Verlichting en barmeisjes - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu

Verlichting en barmeisjes

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

02 November 2009 | Rusland, Moskou

Vrijdag naar de maandelijkse borrel geweest van de Nederlandse gemeenschap. In de uitnodiging stond dat er vanwege Halloween gepaste kleding werd gevraagd. Daar had ik geen zin in dus in spijkerbroek en trui naar de bar. Ik was er redelijk laat (21.00) maar er was bijna niemand. Een paar cursisten die net 3 weken russische les achter de rug hadden en ook niet waren verkleed. En iemand uit Moskou die toevallig in de buurt was. Wel gezellig hoor, maar zo'n klein groepje verbaasde me wel. De bar mannen en vrouwen waren wel spookachtig aangekleed. Het meisje dat om circa 22.30 op de bar ging dansen was bijna helemaal niet gekleed..

Op de uitnodiging die ik via een servetje van een van de aanwezige dames ontving ben ik maar helemaal niet ingegaan. Die zocht wellicht enig vermaak op mijn kosten. (En het biertje was al niet goedkoop...)

Toen ik terugliep viel het me op hoe donker het was in mijn buurtje. Inmiddels deed bijna geen enkele lamp het meer. Dus heb ik op zaterdag maar een paar spaarlampen gekocht en aan het eind van de dag gemonteerd. De buurt zal wel gedacht hebben: wat is dat voor een vent die de openbare verlichting gaat herstellen. Even dacht ik nog om een lamp te vervangen boven de ingang van de flat tegenover mij, maar toen ik vanmorgen een echtpaar naar buiten zag komen en in een superluxe auto zag verdwijnen, dacht ik dat zij dat zelf wel konden betalen.

Aanstaande woensdag 4 november is een nationale feestdag. Dat was vroeger in oktober ter herdenking van de oktober revolutie uit 1917. Maar een communistisch feest vieren dat kan tegenwoordig niet meer. Dus werd een gebeurtenis uit 1612 erbij gehaald om toch nog een vrije dag te hebben. Vrijwel niemand weet wat er wordt gevierd, maar dat is niet belangrijk als je maar een reden hebt om het glas ter hand te nemen.

Richard

Ik heb gewerkt in Moskou om er een kantoor op te zetten van mijn bedrijf. (2008) en nu werk ik in St. Petersburg om daar in het bestaande kantoor de markt te openen (2009-2010) Ik ben nu al vier keer in St. Petersburg geweest om te werken (7; 5; 2,5 en 5 weken) en het bevalt steeds beter. Helaas is mijn baan in de zomer van 2010 gestopt. Ik ben een jaar werkeloos geweest en hard op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging. En deze gevonden!! Ik ga nu voor bijna 2 jaar werken in Nizhniy Novgorod in Rusland. Volg mijn avonturen!!

Actief sinds 21 Nov. 2008