Novgorod - Reisverslag uit Veliki Novgorod, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu Novgorod - Reisverslag uit Veliki Novgorod, Rusland van Richard Roumen - WaarBenJij.nu

Novgorod

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

05 Juli 2010 | Rusland, Veliki Novgorod

Om nog zoveel mogelijk te zien van de omgeving heb ik een excursie geboekt naar Novgorod (ongeveer 200 km zuidelijk van St. Petersburg. Om circa 08.00 op zondag morgen vertrekken we met een bus vol. Het belooft een heel warme dag te worden en we voelen al de hitte door de ramen komen. Gelukkig is er airco in deze Chinese bus en die werkt ook nog.
Voorin zit onze reisleidster. Een gezette dame van ongeveer 60 jaar met een luide stem, die gedurende de hele reis (bijna 3,5 uur) voortdurend aan het woord is. Van de geschiedenis van St.Petersburg, tot de belegering van de stad, de historie van de omgeving, haar eigen kookkunsten, de plaats waar we naar toe gaan en nog zowat zaken. Telkens als ik dacht even weg te dommelen, begon ze weer... Gelukkig had ik iemand naast me die wel wat kon vertalen, maar zoals hij zei: hooguit 10% van tegen die woordenvloed was hij niet opgewassen.
Halverwege was een plaspauze. Bij een louche wegrestaurant. Enorme rijen voor de WC"s want er stonden meerdere bussen. Veel heren (en ook dames) besloten het maar in de struiken te proberen.
Eenmaal aangekomen mochten we eerst souvenirs aanschaffen. Dat deed dus bijna niemand. Je mocht wel naar de WC, maar die was ook al erg smerig. Alleen Japanners vonden het wel leuk, die zijn dit wel gewend dacht ik.
Dan weer verder met de bus naar enkele kloosters. Best wel interessant. Van binnen mocht je geen foto's maken, zelfs niet na betaling. Er liepen wat jonge monniken rond die alles goed in de gaten hielden.
Toen verder naar een openlucht museum met allemaal houten huisjes en kerken. Leek precies op Noorwegen. En dat kan wel kloppen want het waren de ontwerpen van Noormannen. De Russen zeiden dat het origineel Russisch is en nergens anders ter wereld voorkomt (ik weet wel beter).
Toen terug naar het centrum en konden we nog het Kremlin bezoeken. Je moest intussen wel in de schaduw blijven want het was zeker 30 graden.
Een mooi Kremlin, goed gerestaureerd en helemaal compleet. Zoals gewoonlijk liggend aan de rivier, waar de gewone bevolking zich vermaakte met beach voetbal, en zonnen.
Zelfs op de terugweg die om 16.30 begon was de dame niet stil te krijgen... Ze kwaakte dat het een lieve lust was. Totdat ze begreep dat liever wilden slapen en wat uitrusten. De weg naar St. Petersburg is deel van de snelweg naar Moskou. Deze verbindingsweg tussen de grootste plaatsen van het land is een soort driebaansweg met afwisselend twee en een spoor. Behoorlijk gevaarlijk en ook nog in een zeer slechte staat. Om 20.00 terug in de stad.

• 17 Juli 2010 - 11:50

Gertjan Dekker:

Heeeeeel mooi Richard .
    Ik wou dat ik Dir. v. h. IMF was, dan kon alles, bij mij wel that is for sure!